Kuracje regeneracyjne i relaksacyjne

ZIMA

Kuracje regeneracyjne i relaksacyjne

Zima to idealny czas na regenerację organizmu, odprężenie psychiczne, własną refleksję, skupienie wewnętrzne i medytację. W tej części roku skrócona długość dni słonecznych powoduje, że jesteśmy bardziej skłonni do podupadania psychicznego i poczucia smutku, samotności, depresji, napięcia i stresu. Trudne sytuacje życiowe to ważne doświadczenie, które nas uczy, jak lepiej zrozumieć siebie i jak wnieść do swojego życia więcej harmonii, światła, świeżości, inspiracji, uśmiechu, relaksu i spokoju.

Stres jest mechanizmem obronnym organizmu w kryzysowych sytuacjach życiowych. W chwilach zagrożenia prowadzi do zwiększonej produkcji hormonów, które pomagają nam natychmiast reagować na powstałą sytuację pod hasłem „walcz lub uciekaj” zgodnie z naszą konstytucją. Jeśli stres nie będziemy uznawać jedynie za rzecz szkodliwą, ale również za pożyteczny sygnał ostrzegawczy wskazujący na konieczność wprowadzenia zmian w naszym życiu, wówczas będziemy w stanie zapobiec jego negatywnym skutkom.

Uczucia stresu spowodowane są przez szereg czynników, takich jak codziennie spotykane sytuacje: gorączkowy poranek, korki na drogach, agresywna jazda, konflikty w relacjach, strach, nieprzyjemny szef, nagromadzone zaległości w pracy, presja czasu, przepracowanie lub syndrom wypalenia. Ich skutkiem są zaburzenia trawienia i metabolizmu, zmniejszenie masy ciała, zmęczenie, wyczerpanie i zaburzenia układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego i rozrodczego, osłabienie odporności, spastyczność mięśni i sztywność stawów oraz układu ruchowego. Nadmierne obciążenie stresem powoduje drażliwość, trudności w komunikacji i poczucie, że nikt nas nie rozumie.

Oto siedem prostych rad dla lepszego radzenia sobie ze stresem i osiagnięcia zdrowego wypoczynku:

1. Zwolnij duże tempo życia pełnego zajęć.

2. Więcej uwagi poświęć sobie, naucz się relaksować i dostarczaj sobie odżywczego snu.

3. Przygotowuj sobie gorącą kąpiel.

4. Zadbaj o swoją skórę i nacieraj ją olejem sezamowym.

5. Regeneruj organizm medytacją, ćwiczeniami, sportem i przebywaniem w przyrodzie.

6. Czytaj inspirujące książki.

7. Spokojne chwile spędzaj z ludźmi, którzy cię rozumieją.

Według starożytnych tekstów ajurwedyjskich, cały wszechświat i dynamika jego stworzenia działa na podstawie ciągłej interakcji przeciwieństw. W całym istnieniu życia jest ukryta siła trzech jakości kosmicznych (Sattva, Rajas Tamas), z których wywodzi się dwadzieścia podstawowych właściwości (gun). Dzielą się one na dziesięć par przeciwległych (zimne - gorące, statyczne - ruchome, suche - tłuste, tępe - ostre, ciężkie - lekkie, miękkie - twarde, grube - delikatne, gładkie - szorstkie, ciecz - ciało stałe, ciemne - jasne), które wpływają na nasze uczucia i myśli. Ich równowaga lub nierównowaga ma wpływ na naszą ogólną kondycję fizyczną i psychiczną. Czynniki lub sytuacje stresowe znacznie zwiększają pewne przeciwstawne właściwości, a tym samym prowokują nasze reakcje, które następnie odchylają naszą równowagę od normalnego stanu. Najbardziej skuteczną metodą redukcji stresu jest świadome usuwanie czynników i przyczyn jego powstawania. Niemniej jednak, na co dzień jesteśmy narażeni na stresy, na które nie możemy wpływać lub ich wyeliminować. Dlatego musimy sprowadzić swoją psychosomatyczną konstytucję (Vata, Pitta, Kapha) do naturalnej równowagi i tym samym poprawić ogólną odporność organizmu.

Każdy człowiek ma swoją indywidualną wrodzoną kombinację dosz. Długotrwałe zaburzenia ich równowagi lub znaczące odchylenie spowodowane są nieodpowiednimi nawykami i przyzwyczajeniami, niezdrową dietą, niewłaściwym komponowaniem produktów żywnościowych, tłumieniem potrzeb, emocjonalną i psychiczną niestabilnością, frustracją i negatywnym myśleniem. Też z tych powodów powstają odpady toksycznych substancji (ama), które odkładają się w tkankach i powodują rozchwianie równowagi trzech energii biologicznych (dosz). Jeśli uda nam się określić swoją psychosomatyczną konstytucję (prakriti), a także rozpoznawać swoją aktualną nierównowagę dosz (vikrti), wtedy lepiej zrozumiemy, co jest istotą naszych słabości i skłonności. Wtedy możemy skutecznie dokonać zmiany diety i stylu życia tak, żebyśmy potrafili utrzymać dobry stan zdrowia, co objawia się skromnym apetytem, dobrym trawieniem, regularnym wypróżnianiem, wyraźnym głosem, brakiem bólu, orzeźwiającym snem, dobrym wyglądem, stabilnośią psychiczną, energią wytrwałością, entuzjazmem, zrównoważeniem, spokojem i współczuciem.